Työtä, jota on aina hiukan liikaa

Mitä voi tehdä, kun ei ole antaa ratkaisua asiakkaan ongelmaan? Keväällä 2017 asiakkaamme oli tilanteessa, jossa pitkäaikainen henkilöstöhallinnon (ainoa) työntekijä lähti uusiin haasteisiin. Olimme rientämässä apuun palkkapalvelumme kera. Huomasimme kuitenkin paketista uupuvan asioita, joita kaivattiin. Uutta HR-henkilöä ei pystytty rekrytoimaan heti ja uudessa tilanteessa käytänteet ja vastuut vaativat yrityksessä uudelleenmuotoilua pikaisesti. Ennen kaikkea haluttiin kuitenkin helpotusta arkisiin rutiineihin.
 
Päätimme lähteä pienelle matkalle pohtimaan syvällisesti asiakkaidemme arkea: lähiesimiesten päivittäisiä haasteita, HR-osaamisen rajallisuutta ja yllättävien tilanteiden aikaa vievyyteen turhautumista.
 

Kiinni arkisiin rutiineihin

Otimme myös käyttöön ne varsinaiset aseet tarpeen selvittämiseen: asiakkaat sekä kumppanimme Vincitin palvelumuotoilijan helpin.
 
Järjestimme muutamien asiakkaidemme kanssa yhteisen workshop-päivän, jossa kävimme läpi heidän arkeaan, HR-haasteitaan sekä HR-unelmiaan. Haastattelimme myös palveluamme tarvinnutta asiakasta, miten siihen saakka antamamme apu oli tepsinyt.
 
Millaisia haasteita sitten esimerkiksi löysimme?
  • Aika, aika ja aika: se tuntui loppuvan kaikilla kesken
  • Tiimiesimiesten tulosvastuun ja henkilöstöhallinnon vastuiden yhdistäminen
  • Poikkeavat tilanteet: joku sairastuu, uuden henkilön rekrytoinnit, mahdolliset ristiriitatilanteiden selvittämiset
  • Järjestelmien paljous aiheutti päänvaivaa
  • TES- ja palkka-asiat sekä lakikiemurat ovat vaikeita muistaa ja hidastavat kriittisten tilanteiden ratkaisemista
  • Erilaiset käytänteet saman talon sisällä

Tunnistamme usein, että jos henkilöstöhallinnon prosesseihin ei kiinnitetä huomiota, käytännöt rönsyilevät ja tavat tehdä samoja asioita ovat hyvin erilaisia. Tämä yleensä hidastaa yrityksen toimintaa tai pahimmillaan pysäyttää sen, jos esimerkiksi joku esimies tai HR-asiantuntija kaipaakin yllättäen sijaista ja yhteisiä toimintatapoja ei ole.

Mitä osaamista tarvitaan?

Fakta on, että henkilöstöhallinto käsittää valtavan määrän erilaisia ja eri osaamista vaativia tehtäviä. Työpaikkailmoituksista henkilöstöhommiin saa usein lukea vaatimukset palkanlaskennasta esimiestyön kehittämiseen ja rekrytoinnista HR-järjestelmien tuntemukseen. Tehtävien kirjon huomasimme myös asiakkaidemme kanssa keskustellessamme.
 
Fakta on myös se, että yksi ihminen ei voi osata tätä kaikkea. Toki osaaminen voi jakautua useamman HR-asiantuntijan tai esimiehen kesken. Silloinkin kyseinen osaaminen voi kuitenkin olla yhden henkilön varassa.
 

Asiakkaan avusta palveluksi

Matkan aikana meille selvisi, mitä haluamme tarjota asiakkaalle – käytännön apua arjen rutiineihin jäämättä jumiin vain yhden henkilön osaamiseen.
 
Tästä asiakkaidemme viisaudesta, tarpeista ja palvelumuotoilun ammattilaisen käsistä on muotoutunut HR-ratkaisu muillekin asiakkaillemme, jossa yritys voi saada esimerkiksi 0,4 HR-asiantuntijan muodossa kokonaisen tiimin verran osaamista käyttöönsä.
 
Jos haluat olla ensimmäisten joukossa kuulolla, miten se toimisi teillä, kannattaa tulla mukaan aamiaistilaisuuteemme 29.11. Tampereelle tai 30.11. Helsinkiin. Muussa(kin) tapauksessa, pysykää kuulolla tai voitte olla suoraan yhteyksissä meihin päin.
Sanna Ketola
Sanna Ketola
050 911 2923

Tilaa uusin blogimme