Asiakas on yksi meistä – Pirjon uratarina

Älykkään henkilöstö- ja palkkahallinnon parissa voi tehdä monipuolista uraa. Integratalainen Pirjo Reunanen on asiakasliima. Mitä tässä tehtävässä tehdään – tai mitä voi halutessaan tehdä?

Fastems – Palkkaulkoistus paineetta, HumHumilla helppoutta

Aloitin Integratalla vuonna 2019. Hyppäsin HR:n hiekkalaatikolle henkilöstöpalvelualan myyntitehtävistä. Aiempi työni piti sisällään myyntiä ja uusasiakashankintaa sekä CRM-pääkäyttäjyyttä. 

Nykyisin teen töitä asiakasliimana, eli huolehdin asiakkaistamme. Käytännössä toimin kontaktiliimana Integratan tiimin ja asiakkaan tiimin välissä sekä soluliimana myynnin ja markkinoinnin suuntaan. Lisäksi teen kaikenlaista kehityshommaa asiakkuuksiin, myyntiin ja myynnin digitalisaatioon liittyen. 

Pääasiallisesti autan asiantuntijoidemme kanssa asiakkaitamme kehittämään huomisen HR-kokonaisuutta – jotta he eivät juuttuisi tahmaiseen pikaliimakierteeseen tai joutuisi turvautumaan purkkaliimoihin.

Tekninen tahdonvoima pitää minut edelleen liimattuna kiinni myös CRM-järjestelmään: Asiakastyön lisäksi työtehtäviini kuuluu kiinteästi HubSpot-pääkäyttäjyys. Lisäksi autan tarvittaessa tiimejämme sen käytössä. Toisin sanoen, olen saanut perehtyä minua kiinnostaviin kokonaisuuksiin!

Työni onkin tätä kautta muutamissa vuosissa muuttunut valtavasti. Olen päässyt kokeilemaan ja tekemään vaikka mitä, ja sitä kautta olen löytänyt omat vahvuuteni. Aluksi työni keskittyi pääosin uusasiakashankintaan eli tarjousten tekoon ja myyntiprosessien läpivientiin, ja nykyisin lähes täysin asiakashuolenpitoon sekä moninaisiin kehityshommiin. 

”Pääasiallisesti autan asiantuntijoidemme kanssa asiakkaitamme kehittämään huomisen HR-kokonaisuutta – jotta he eivät juuttuisi tahmaiseen pikaliimakierteeseen tai joutuisi turvautumaan purkkaliimoihin.”

Integratalainen asiakasliima Pirjo Reunanen 

Minua motivoivat asiakkaan auttaminen, onnistumiset, oivallukset jauuden oppiminen. Tykkään tosi paljon Integratan yrityskulttuurinmahdollistamasta vapaudesta rakentaa työarjesta täysin oman näköistä.

Parasta itse työssä juuri nyt on monipuolisuus! Koskaan ei tiedä, mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Meillä myös saa ihan oikeasti kehittää sekä sitä kautta nähdä oman käden jäljen.

Samoilla suksilla

Jotta pystyn parhain päin huolehtimaan omalta osaltani asiakashuolenpidosta, haluaisin oppia lisääkin asiakkuuksien kehittämisestä ja hallinnasta sekä perehtyä yhä syvemmälle henkilöstö- ja palkkahallintoalan koukeroihin. Asiakasliiman työssä mahdollisimman laaja tietämys vie sekä asiakkaan että tiimimme arkea eheänä eteenpäin. Asiakkaan suksille asettuminen on helpompaa, kun ymmärtää syvemmin, millaisten haasteiden kanssa he hiihtelevät.

Asiakasliimana kuulun kaupalliseen tiimiin – Kauppaamoon – joka koostuu muiden asiakasliimojen eli asiakkuuksienhallinnan ammattilaisten lisäksi uusmyynnistä ja markkinoinnista. Kaikkiaan meitä on yli kymmenen. Tiimimme on monialainen joukko HR-alan asiakastyön sekä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia. Työskentelemme kaikki yhdessä eheän asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.

Tiimiläiseni ovat usealta eri toimipaikkakunnaltamme ja jo parin vuoden ajan olemme tavanneet joka perjantai-iltapäivä epävirallisten etäkahvien merkeissä. Lisäksi kerran kuussa Kauppaamo kokoontuu ilmi elävänä kehittämään ja kehittymään.

Yhteistyö ja -elo muiden integratalaisten asiakasliimojen kanssa ylipaikkakuntarajojen on niin ikään tiivistä – ja tarpeellista. Kokemusten jaknoppien jakaminen kollegoiden kanssa kehittää ja vie omaa asiakastyötäaina eteenpäin. 

”Ajattelen myös asiakkaita tiiminäni.” 

Asiakas on yksi meistä

Ajattelen myös asiakkaita tiiminäni. Meillä asiakas on yksi meistä, mistä syystä asiakasliimana toimiminen on erityisen antoisaa. Integratan osaamisen todentaminen asiantuntija- ja asiakastyön avulla siitä puhumisen sijaan antaa eniten.

Iloa integratalaisuudesta

Minut on yllättänyt Integratan yrityskulttuuri ja se, kuinka aidosti meillä saa olla oma itsensä! Myös se, miten upeasti on itse päässyt vaikuttamaan oman työnkuvansa muodostamiseen ja saanut kokeilla kaikkea. Jaksan yhä yllättyä siitä, miten vapaata meillä työskentely ihan oikeasti on.

Integratalaisuus on siis vapautta, vastuuta, huumoria, itsensä ylittämistä,rentoutta, yhteistyötä, toisista välittämistä. Ja yllätyksiä. Integratalaisuuson myös sitä, että saa kysyä turvallisesti tyhmiä (tästä omakohtainen esimerkki kirjoituksen lopussa ☝🏻).

Integratalaisuus sopii minusta ihmiselle, joka sietää keskeneräisyyttä (ja huonoja puujalkavitsejä). Lisäksi pitää olla sietokykyä yrityksen kovalle kasvulle ja ymmärtää, että asiat muuttuvat jatkuvasti ja aina on jotain kesken jossain. 

”Lisäksi pitää olla sietokykyä yrityksen kovalle kasvulle ja ymmärtää, että asiat muuttuvat jatkuvasti.”

Aina on jotain kesken jossain

Integratalaisen tulee siis osata rajata ”oma tonttinsa”, eli on opittava sanomaan joskus ei todella houkuttelevankin kuuloisille työtehtäville tai kehitysasioille. Eli on kyettävä johtamaan itse itseään.

Jotta voin hyvillä mielin huolehtia asiakkaista, huolehdin myös itsestäni: Vapaa-ajalla harrastan liikuntaa sen monissa muodoissa. Talvisin hiihdän, laskettelen, juoksen, maastopyöräilen, uin ja retkeilen. Kesällä sitten pyöräillään (työsuhdepolkupyörällä 🚴🏻), juostaan, uidaan, melotaan ja retkeillään. Uusimpana harrastuksenani on alamäkipyöräily.

Samat rinteet (ja vitsit) ympäri vuoden siis!

Lopuksi minua pyydettiin kertomaan joku hauska juttu. Työhön ja kehittymahdollisuuksiin liittyen voisin kertoa, miten ensimmäisinä työpäivinäni jouduin kysymään, mitä tarjouksissa tarkoittaa kirjainlyhenne HTP (kohtalaisen kauas on tultu tästä…), mutta kerron mieluummin puujalkavitsin:

Kenelle VilleGalle purkaa työhuolensa? KolleGalle 🙃

 

Pirjon vinkit tuleville integratalaisille

01

Ole kärsivällinen 

Aina on jotain kesken jossain.

02

Lähde rohkeasti mukaan

Kaikkeen. Tarpeelliseen.

03

Muista huumori

Ja tunne äly.

Tilaa uraepistola