Tekoäly ja HR – pysy mukana kehityksessä
Integratan tekoälyn ja HR-teknologian asiantuntija Rami Setälä avaa artikkelissa, miten tekoäly kannattaa tuoda henkilöstöhallintoon.
Tämä artikkeli alustaa generatiivisen tekoälyn ja henkilöstöhallinnon älykästä yhteistyötä, josta Integratan HumHum HR -sovellus toimii käytännön esimerkkinä. Täsmennän kirjoituksessa erityisesti, miten tekoälyn avulla voi aiempaa tehokkaammin edistää HR:n tavoitteita.
Mitä hyötyä tekoälystä on HR:lle?
Tiedämme jo, että HR on täynnä tekoälyn näkökulmasta mielenkiintoista ja jäsentelemätöntä ihmiskielistä dataa. Tätä dataa ei ole aiemmin kyetty muuttamaan koneen avulla tiedoksi, vaan se on lähinnä tuottanut ymmärrystä niille, jotka ovat tätä dataa lukeneet.
Tekoäly voi auttaa HR-ammattilaisia tekemään tietoon perustuvia päätöksiä analysoimalla suuria tietomääriä ja tunnistamalla trendejä ja kaavoja, jotka eivät välttämättä ole ihmissilmälle ilmeisiä. Toisaalta se voi auttaa henkilöstöhallinnon arkipäiväisissä rutiineissa.
Generatiivinen tekoäly tekee ihmisen kirjoittaman datan hyödyntämisestä helppoa, jolloin päätöksenteon perustaminen dataan helpottuu. Esimerkiksi relevantti tieto yrityksessä tarvittavan osaamisen varmistamiseksi on helpompi ottaa huomioon.
Elämme jo aikaa, jossa henkilöstöjohtaja, tai siis tekoäly, voi lukea hetkessä kaikki henkilöstökyselyiden vastaukset ja kehityskeskustelumuistiot, ja perustaa päätöksentekonsa siihen. Helposti saatavilla oleva tieto mahdollistaa nopeammat reaktiot orastaviin trendeihin ja muutoksiin datassa. Pysythän mukana tässä kehityksessä!
HR-hallinnon tehokkuutta pystytään edelleen parantamaan merkittävästi perinteistä automaatiota hyödyntäen. Sen avulla voidaan tarkastaa, onko HR-data täydellistä, mitä tietoja puuttuu tai voiko tieto olla väärin. Artikkelin viimeisessä kappaleessa avaan vielä miten tekoäly muuttaa HR:n arkea niissä tapauksissa, kun perinteinen automaatio ei pelitä.
Miten alkuun tekoälyn tuomisessa henkilöstöhallintoon?
Henkilöstöhallinnon tehostamiseksi on jo pitkään käytetty tekoälyratkaisuja, joissa konenäön tai -luvun avulla luetaan dokumentista esimerkiksi matka- ja kulunhallinnan kuitin tai sairauspoissaolotodistuksen sisältö. Uutta tekoäly ei meille siis ole, vaikka generatiivinen tekoäly kasapäin uusia mahdollisuuksia tarjoileekin.
PWC:n tuoreen AI Jobs Barometerin mukaan tekoälyä jo hyödyntävillä toimialoilla on lähes viisinkertainen työn tuottavuuden kasvu muihin toimialoihin verrattuna. Lienee selvää, että vaikutus tulee pitkällä aikavälillä koskettamaan ihan kaikkia toimialoja ja toimintoja, tavalla tai toisella.
Tekoäly pitäisikin valjastaa pikimmiten sekä liiketoiminnan että HR:n tavoitteiden toteuttamiseen. AI ja HR ovat jo erottamattomat, koska HR ja johtaminen ovat täynnä ihmiskielistä dataa ja AI on tuonut täysin uusia mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen sekä ihmistyön suorituksen maksimoinnissa että hallinnon tehokkuudessa.
Tekoälyä kannattaa lähteä tutkimaan organisaation omat tavoitteet edellä. Näin ajatellen keskitymme siihen, mitä haluamme saada tekoälyllä aikaan, emme yksittäisten teknologioiden toiminnallisuuksiin tai toimimattomuuksiin. Katse kannattaa suunnata myös tulevaisuuteen: ajattele, mitä kaikkea tekoälyllä voisi tehdä ja mitä voisi kokeilla, vasta sitten selvitä, millä teknologialla.
Ajattelussa pääsee alkuun, kun ei ahdistu, vaan visioi, miten kaikkea ihmisen tuottamaa dataa voisikaan hyödyntää, jos tekoälyn olisi mahdollista lukea se läpi. Aloita siis listaamalla nuo kaikki mahdolliset datalähteet. Pohdi, mitä tuolta kaikelta tiedolta haluaisit kysyä? Takaan, että sen minkä kykenet kuvittelemaan, voi lopulta myös tekoälyavusteisesti toteuttaa.
Helpoiten pääset alkuun, kun hyödynnät käytössäsi olevien ohjelmistojen tekoälyominaisuuksia. Tässäkin asiassa it-osasto on paras kaverisi varmistamaan ratkaisun tietosuojakysymykset. Suurelle osalle helppo ratkaisu on Copilotin kaltainen avustaja, jolla on pääsy sinun ja organisaatiosi tietoihin – voit käyttää sitä kuten kollegaa.
HR:n näkökulmasta on tärkeää oppia käyttämään tekoälytyökaluja sekä tuntemaan niiden mahdollisuuksia siinä määrin, että voi auttaa muuta organisaatiota tekoälyn hyödyntämisessä. Ja sanoinhan jo, mutta PWC:n AI Jobs Barometerin mukaan alat, joilla tekoälyä sovelletaan, kasvavat työn tuottavuudessa lähes viisinkertaisesti muihin nähden. Tämä jos mikä edistää HR:n tavoitetta ihmistyön suorituksen maksimoimisesta.
Integratan HumHum HR -sovellus parantaa viestipalveluaan tekoälyn avulla
Tekoäly tulee kovaa vauhtia paitsi tuttuihin toimisto-ohjelmistoihin, myös HR-sovelluksiin.
Integratan HumHum HR -sovellus on työväline henkilöstö- ja palkkahallinnon parantamiseen ja tehostamiseen. HumHum HR -sovellusta voi käyttää mobiilisovelluksena ja verkossa. Sovelluksen Viestit-ominaisuuden avulla sekä asiakkaan HR-osasto että loppukäyttäjät voivat lähettää kysymyksiään Integratan asiakaspalvelulle tai toisilleen. Kaikki HR- ja palkka-aiheinen viestintä löytyy yhdestä paikasta.
Viestintä sovelluksessa on epämuodollista ja nopeaa. Osaan kysymyksistä vastaa ihminen itsenäisesti, osaan taas vastausehdotuksen muodostaa ihmisen avuksi tekoäly. Asiakas voi määrittää kysymykset, joihin tekoäly generoi vastauksen. Tällaisia kysymyksiä ovat tyypillisesti usein toistuvat kysymykset, kuten lomapäivien vaihto vapaaksi sekä kysymykset siitä, milloin lomaraha maksetaan. Tällaisiin yleisiin ja helppoihin kysymyksiin vastaamalla tekoäly vapauttaa HR-osaston aikaa.
HumHum HR hakee tietoa vastauksiinsa asiakaskohtaisesta dokumentaatiosta. Asiantuntijamme näkee, mihin lähteeseen tekoälyn muodostama vastaus perustuu, ja kyseisen dokumentaation voi lukea tekoälyvastauksen liitteenä. Oikean tiedon löytäminen on nopeampaa kuin aikaisemmin ja vastauskin muodostuu kuin itsestään.