AI tuli taloon – HR johtaa muutosta 

Tekoäly on tullut jäädäkseen, eikä se koputa kohteliaasti ovelle – se kävelee suoraan sisään, ottaa kupin tekoälyreseptillä optimoitua tummapaahtoista kahvia ja kysyy, miten voisi auttaa. Miten tekoäly vaikuttaa HR:ään? Miten AI:n tuomaan muutokseen tulisi reagoida? Ammenna artikkelista!

Tekoäly taklaa rutiinityön – mutta miten käy henkilöstön? 

IBM ilmoitti juuri pistäneensä pihalle satoja HR-ihmisiä ja korvanneensa heidät tekoälyllä. Taustalla on se, että yhtiön mukaan 94 % HR:n rutiinitehtävistä hoituu jo tekoälyn avulla.

AI:n mukaan tuominen ei ole kuitenkaan kauhuskenaario, vaikka se siltä äkkiseltään kuulostaa.  Samaan aikaan IBM:n työntekijämäärä on nimittäin kasvanut. AI tehostaa toimintaa ja luo bisneksen kasvua. IBM:nkin nuppiluku on siis itse asiassa noussut, mutta ihmisten roolitusta on muutettu. Lisärekrytoinnit on tehty kaupallisiin rooleihin ja tuotekehitykseen. 

Lääkeyhtiö Moderna puolestaan ilmoitti yhdistäneensä funktiomielessä IT:n ja HR:n. Nyt molempia, ennen kenties hyvin kaukana toisistaan olevia funktioita, vedetään saman ihmisen toimesta. Ihmisen ja AI:n yhdistäminen vaatii sekä ihmis- että tekkiosaamista. Uudessa maailmassa näiden kahden liitto vaatii koko systeemin uudelleen mietintää. Onkin oikeastaan aika luontevaa, että nämä kaksi funktiota on tuotu yhteen. 

Mitä tästä nyt sitten pitäisi oikein ajatella ihmisen, ei AI:n, aivoin? 

Ainakin sitä, että AI ei ole pelkkä tehokkuustyökalu. On se sitäkin, mutta nyt puhutaan ilmiöstä, joka muuttaa koko organisaation toimintalogiikkaa ja vaatii työn tekemisen tapojen sekä AI- ja ihmistyöntekijöiden roolien miettimistä. 

Ja juuri siksi HR:llä on mahdollisuus (ja vähän pakko) ottaa ohjat. 

Tekoäly taivuttaa toimintatavat tulevaisuuteen

Monessa organisaatiossa AI-polkua kuljetaan vielä kokeilujen kautta: on ehkä tehty chatbotteja asiakaspalveluun, markkinoinnin sisältöjä tekoälyllä ja rekrytointijärjestelmässä hyödynnetään tekoälyapurin tekemiä summauksia. Nämä ovat hyvä alku, mutta pistemäisten kokeilujen rinnalle pitää nyt luoda näkemys, miten koko organisaation systeeminen kokonaisuus päivittyy tekoälyn myötä. Miten työnkulut, roolit ja kenties koko liiketoiminnan ansaintalogiikka muuttuu? 

Olemme pisteessä, jossa AI ei ole ”vain yksi uusi työkalu”, vaan työpari, joka muuttaa laajasti tavat organisoida, suunnitella ja toteuttaa työtä. Oikeastaan koko työn konsepti pitää joiltakin osin määritellä uudelleen. 

Tässä vaiheessa HR:n osaamista tarvitaan enemmän kuin koskaan. 

Rooleja ravistellaan ja toimintatapoja tuunataan 

Tekoäly siis muuttaa rooleja, työnkuvia ja osaamistarpeita. Organisaatiorakenteet, johtamismallit ja työn tekemisen tavat pitää miettiä uusiksi. Muutosta pitää johtaa siten, että koko organisaatio saadaan kyytiin.  

Kuka muu osaisi tämän paremmin, kuin HR? 

HR on organisaation asiantuntija ihmisten, osaamisen, työkulttuurin ja muutosjohtamisen suhteen. Juuri siksi tämä murros on HR:n hetki loistaa.  

Nyt on se hetki, kun HR:n pitää uskaltaa ottaa uusi identiteetti. Tämän päivän HR-roolit ovat edelleen ihmiskeskeisiä, mutta myös teknologiapainotteisia, tulevaisuuteen suuntaavia ja – viimeinkin – aidosti bisneksen ytimessä toimivia. 

Asiakkaamme Oulun Energia on loistava esimerkki HR:n AI-edelläkävijyydestä – katso, miten heidän HR:nsä harppasi tulevaisuuteen AI:n avulla: HR:n huipulla tekoäly tehostaa työtä.

Tekoälyn testivaihe on ohi – toimintaa tarvitaan nyt 

Polarisaatio kasvaa: osa organisaatioista hyödyntää jo AI-agentteja tiimien jäseninä, kun taas toiset ovat jämähtäneet ja pohtivat yhä edelleen, saako kukaan organisaatiossa käyttää CoPilotia tai ChatGPT:tä. Jos IT-osasto on kieltänyt näiden työkalujen käytön (tällaisiakin firmoja edelleen on 🙃), niitä käytetään salaa.  

Myös yksilöiden välillä osaamisiin on syntynyt kuilu. Toiset promptaavat menemään ja rakentavat AI-agentteja työkaveriksi itse, siinä missä joku ei halua tekoälyyn koskeakaan. 

Kysymykset, joita AI-transformaation edessä pitäisi pohtia: 

  • Missä kypsyystasossa olemme tekoälyn suhteen? 
  • Mihin prosesseihin AI tuodaan ensimmäisenä mukaan? 
  • Miten työnkuvat ja roolit muuttuvat lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä? 
  • Miten osaamista kehitetään tekoälyn aikakaudella? 
  • Kuka johtaa tätä muutosta? 

Tärkeintä olisi saada johdolle kokonaiskuva tilanteesta ja sukset samaan suuntaan. HR voi toimia tämän keskustelun käynnistäjänä ja fasilitaattorina. 

5 vinkkiä HR:lle tekoälyaikaan

01

Omaksu uusi identiteetti

HR on jatkossa teknologiapainotteinen funktio, siinä missä myynti ja markkinointikin. Tekoälyä ei voi ulkoistaa IT:lle! HR voi toimia AI-muutoksen fasilitaattorina ja johtajana.

02

Yhdistä voimat IT:n kanssa

CIO tai CDO on HR-johtajan uusi bestis. Työn murros vaatii tiivistä yhteistyötä ja systeemitason yhteistä suunnittelua sekä muutoksen johtamista. 

03

Rakenna AI-apurit ihmisille

Ei riitä, että AI on olemassa. AI-agentit pitää istuttaa fiksusti arkeen ja ymmärtää, mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa. 

04

Verkostoidu ja keskustele

Muutosta ei tehdä yksin. HR-alan kollegat muissa yrityksissä sekä toimialan yhtiöt ja verkostot auttavat näkemään laajemmalle. Tässä menovinkki: Huippuälykäs HR.

05

Aloita tänään

Pienikin teko, kuten AI-koulutus HR-tiimille tai uuden AI-pilotin käynnistys voi olla käännekohta. Tsekkaa myös jo käytössä olevien ohjelmistojen tekoälyominaisuudet, kuten Integrata® AI. Muista: jos et aloita, et myöskään voi oppia!

 

Tekoäly ei vie HR:n työtä – se tekee siitä merkityksellisempää kuin koskaan. Tämä on HR:n hetki johtaa, suunnata ja rakentaa työelämää uudelleen. 

Ja kyllä: se on vähän pelottavaa, mutta myös ihan hemmetin innostavaa❤️ 

 //

Artikkelin kirjoittaja on Integratan kaupallinen johtaja, joka innostuu tekoälyn tuomista mahdollisuuksista päivittäin. Tässä kirjoituksessa tekoälyä on hyödynnetty ideointiin, mutta 97 % ajatuksista ja tekstistä on kirjoittajan omasta näppiksestä. 

AI + HR kiinnostaa? Jutellaan aiheesta lisää!