Onnistunut yrityskauppa alkaa ihmisistä
Yrityskauppa ei ole vain numeroita ja neuvottelupöytiä – se on ennen kaikkea ihmisiä, sopimuksia ja kulttuureja. Kun henkilöstöasiat otetaan huomioon alusta asti, muutos sujuu sulavasti ja luottamus säilyy. Miten tehdä muutokset reilusti ja rohkeasti?
Projektien asiantuntijat Noona Wilskman ja Taina Lehtonen avaavat artikkelissa askelmerkit asiassa onnistumiseen henkilöstö- ja palkkahallinnon näkökulmasta.
Ennen kauppaa: Due Diligence
Huolellinen Due Diligence -tarkastus ennen yrityskauppaa on paras turva yllätysten varalta. Ennen kauppaa on tärkeä selvittää:
- työsopimukset ja niiden määrä
- sovellettavat työehtosopimukset ja paikalliset sopimukset
- lomapalkka- ja muut henkilöstövelvoitteet
- avainhenkilöt ja henkilöstöriskien minimoiminen
- riidat, juridiset riskit, eläkevastuut ja edut.
Integrata® Analytiikka antaa syväluotauksen vaihtuvuudesta, palkoista, poissaoloista ja työsuojelusta – täsmädataa, joka kiinnostaa ostajaa ja turvaa myyjää.
☝️ Esimerkki: Ostettavalla yrityksellä on paljon työntekijöitä paikallisen sopimuksen piirissä, mutta ostajalla käytössä valtakunnallinen TES. Tällaiset asiat on hyvä tietää hyvissä ajoin.
Kaupan jälkeen: yhteiset ehdot
Kun kauppa on tehty, katse siirtyy henkilöstön sopimusten ja etujen yhtenäistämiseen. Onko työsopimukset tarpeen uusia vai säilyvätkö vanhat? Milloin maksetaan palkat, bonukset ja lisät ja millä perusteella? Entä lomat ja luontoisedut?
Integratan automaatio tekee sopimusuudistuksista kevyempiä – manuaalinen työ minimoituu, ja aikaa jää olennaiseen: ihmisten johtamiseen.
☝️ Esimerkki: Yhdessä yrityksessä palkkapäivä on kuun 15. ja toisessa kuun viimeinen päivä. Muutos voi hämmentää henkilöstöä. Selkeä viestintä ratkaisusta poistaa epävarmuuden.
Muista myös: kumppanit ja toimittajat
Yrityskauppa koskettaa myös verkostoja. Jos ostettava yritys fuusioidaan osaksi olemassaolevaa, tarvitaan suunnitelma. Kumppani- ja toimittajaopimukset täytyy tarkistaa, yhdistää ja uudistaa – tai päättää.
☝️ Esimerkki: Ostettavan yrityksen palkkahallinto on ulkoistettu eri toimijalle kuin ostavan. Kaupan jälkeen täytyy tehdä päätös siitä, kumpaa kumppania jatkossa käytetään. Tämä vaikuttaa suoraan integraatioihin ja järjestelmäarkkitehtuuriin.
Järjestelmät ja data: aina mukana
Integraation onnistuminen vaatii huolellista IT- ja järjestelmäinfran suunnittelua: tuleeko yrityksille sama palkka- ja HR-järjestelmä? Miten siirretään ja säilytetään henkilöstön palveluvuosi- ja historiatiedot?
Eikä sovi unohtaa tietosuojaa: henkilöstödatan tulee siirtyä turvallisesti ja GDPR-vaatimusten mukaisesti uusiin järjestelmiin. Integratan modernit, luotettavat HR-järjestelmät ovat tukena paitsi selvittelyvaiheessa, myös datan hallinnoinnin osalta.
☝️ Esimerkki: Ostettavan yrityksen omassa HR-järjestelmässä on 10 vuoden palkkahistoria. Tietojen tulee siirtyä oikein uuteen järjestelmään – tai on varmistettava, että vanha järjestelmä jää arkistointikäyttöön.
Dokumentaatio: läpinäkyvyyden liima
Kaikki vaiheet ja muutokset on kirjattava: sopimukset, päätökset, käytännöt. Dokumentointi tuo jatkuvuutta ja tukee muutosjohtamista. Se, että tiedot ovat tarkistettavissa, ehkäisee tulkintaerimielisyyksiä ja varmistaa yhdenvertaisuutta henkilöstön kesken.
☝️ Esimerkki: Uudistuneen sopimuksen alla lomapäivät lasketaan eri tavalla kuin ostetussa yrityksessä ennen. Päätöksestä on laadittu dokumentit, jotka löytyvät yhtiön intrasta. Näin jokainen työntekijä tietää, missä mennään.
Viestintä: muutoksen moottori
Yrityskauppa on aina tunteita herättävä muutos henkilöstölle. Epävarmuus työsuhteen jatkuvuudesta, omasta roolista uudessa organisaatiossa tai palkanmaksusta voi murentaa luottamuksen ja ajaa pois avainhenkilöitä, joilla on olennaista osaamista. Kaupan vaikutukset eivät ole aina heti tiedossa, mutta mikä tahansa viesti on tyhjää parempi. Avoimuus voittaa arvaamisen.
Henkilöstön koulutus ja perehdytys sekä kulttuurien yhteensovittaminen luovat pohjan onnistumiselle. Muutosjohtaminen sitouttaa, ja palkitsemisen muodot sekä luottamushenkilöiden osallistaminen vahvistavat yhteishenkeä.
☝️ Esimerkki: Pienehkö yritys on myyty ja fuusioitu osaksi suurempaa. Palkanmaksupäivä muuttuu – mutta muutoksesta on viestitty selkeästi, ajoissa ja perustellusti, joten henkilöstö ei ole huolissaan, vaikkei palkka kilahda tilille totuttuna päivänä. Luottamus säilyy ja osaajat pysyvät mukana.
Ammattilainen apunasi
Onnistunut yrityskauppa on yhdessä oppimista. Prosessiin kuuluu paljon manuaalista selvittelyä, mutta Integrata on mukana joka askeleella: ole yhteydessä, niin katsotaan automaation käyttöönoton mahdollisuutta kaikissa tilanteissa.
Kun henkilöstöasiat hoidetaan huolella, yrityskauppa ei ole vain kauppa – se on kulttuurien kohtaaminen ja kasvun käynnistäjä.
PS. Kai kuulit jo Integratan kansainvälisistä yrityskaupoista?
Miltä HR näyttää huomenna? Liity Kuppikuntaan!
Saat laadukkaan letterin kerran kuussa sekä varmoja vinkkejä asiantuntijoiltamme henkilöstö- ja palkkahallinnon huipulta 🔻




